5 stjerner på Trustpilot
Alle skal ha et personlig, gyldig pass ved innreise til USA. Dette gjelder også for barn. Den reisende er selv ansvarlig for å ha et gyldig pass. Man behøver ikke visum til USA hvis reisen varer i opptil 90 dager, så lenge det handler om turistreiser, forretningsreiser og transitt. Det kreves imidlertid, at man fortar en elektronisk registrering via ESTA. Dette gjøres ved å fylle ut et skjema på internett i god tid før avreise fra Norge.
Husk å ta med kvitteringen på ESTA-registreringen til bruk ved check-in. Registreringen skal skje minst 72 timer før avreise, og de amerikanske myndighetene tar 14 dollar for godkjennelsen. ESTA kan søkes her.
Les mer om reglene på Regjeringens reiseinformasjon.
Som reisebyrå kan vi ikke gi råd om vaksinasjoner, men det er viktig å oppsøke en reisemedisinsk klinikk eller egen lege for råd og veiledning. Hos Folkehelseinstituttet, fhi.no, finner du anbefalinger om vaksinasjoner til alle verdens reisemål.
Vi anbefaler alltid at reisende tegner en reiseforsikring. Vi anbefaler Europeiske Reiseforsikring.
Vi oppfordrer alltid til at dere undersøker den nåværende situasjonen i det landet dere har planer om å reise til. Dette gjøres best på Regjeringens hjemmeside. Den inneholder reiseråd og opplysninger til norske reisende i en rekke land og områder med særlig risiko på grunn av krig, fare for terrorisme, uroligheter, naturkatastrofer, kriminalitet og lignende.
Når du reiser til USA, kan det være en god idé å investere i en koffertlås av typen ”Travel Sentry”. Disse låsene er spesielt sertifisert og godkjent av de amerikanske innreisemyndighetene. Låsen kan åpnes av personalet i de amerikanske lufthavnene uten å ødelegge hverken lås eller koffert. Hvis kofferten din blir kontrollert, etterlater personalet en seddel i kofferten som forteller deg at den har blitt gjennomgått. Du kan også la være å låse kofferten, så unngår du at den og innholdet blir hardhendt behandlet av de amerikanske innreisemyndighetene.
Send deg selv en e-post eller tekstmelding med viktige opplysninger, som for eksempel nummer på pass og førerkort, telefonnummer til sperring av bankkort og avgangstidspunkter på flybilletter. Dermed kan du raskt skaffe deg adgang til disse opplysningene hvis du skulle være så uheldig å bli utsatt for tyveri.
Når du bestiller innenriksfly i USA, skal du hos de fleste selskapene betale for den bagasjen du sjekker inn. Beløpet varierer fra flyselskap til flyselskap. Dette kan bare betales på stedet og er derfor ikke inkludert i prisen på reisen.
Vær oppmerksom på at visse hotell/resorts ofte oppkrever et obligatorisk resort-gebyr, som avregnes direkte med hotellet. Sjekk eventuelt om ditt hotell/resort krever resort-gebyr her.
Mange flyselskap har i dag online check-in på sin hjemmeside. Check-in kan foretas fra 12 timer til flere dager før avreise.
På avreisedagen anbefaler vi frammøte minimum 2 timer før avgang. Da dette tidspunktet kan variere hos de forskjellige flyselskapene og i de enkelte lufthavnene, anbefaler vi at dere undersøker den anbefalte møtetiden på lufthavnens hjemmeside.
Generelt er det tillatt å ta med 20 kg bagasje pr. reisende, i tillegg til 7 kg håndbagasje. Reglene kan imidlertid variere fra flyselskap til flyselskap, og vi anbefaler derfor at dere undersøker de aktuelle reglene på flyselskapets hjemmeside. Vi anbefaler dessuten at dere tegner en bagasjeforsikring, siden både flyselskapets og Check Point Travels ansvar som reisebyrå, er begrenset ved forsinket eller tapt bagasje.
Vær oppmerksom på at eventuelle væsker i håndbagasjen skal være pakket i en 1 liters plastikkpose med glidelåslukking, før dere stiller dere i kø ved sikkerhetskontrollen. Hver beholder må maksimum inneholde 100 ml (maksimum 1 liter i alt). Posen skal vises til sikkerhetspersonalet. Medisin framstilt som væske, gelé eller lignende flytende former er unntatt fra reglene. Det anbefales at dere skaffer dokumentasjon for hvilken medisin dere har med i bagasjen før dere starter på reisen.
Nye regler fra USAs transportsikkerhets-administrasjon, TSA, sier at man nå skal sørge for å ha strøm på sin mobiltelefon og bærbare PC. TSA vil framover ikke tillate at elektroniske apparater tas med på et fly til USA, hvis passasjeren ikke kan åpne sin mobiltelefon eller starte PCen. Det betyr at hvis man ikke kan det på forespørsel i sikkerhetskontrollen, kommer elektronikken ikke med ombord på flyet. Det oppfordres derfor til å komme i ekstra god tid til lufthavnen, da det forventes lenger tid til sikkerhetskontroll.
Vi gjør oppmerksom på at tollfrie varer i håndbagasjen i form av væsker (parfyme, kosmetikk, kremer, vin m.m.) konfiskeres i forbindelse med flybytte i Europa. Det er som regel mulig å handle tollfrie varer i forbindelse med den siste mellomlandingen og/eller ombord på flyet, før dere når sluttdestinasjonen.
Mangler bagasjen deres ved ankomst, skal dere kontakte flyselskapet før dere forlater lufthavnen. Kontakt dessuten forsikringsselskapet deres for å søke om økonomisk kompensasjon.
I USA er det fire tidssoner med en tidsforskjell på tre timer fra øst til vest: Eastern Time, Central Time, Mountain Time og Pacific Time. Tidsforskjellen i forhold til Norge (normaltid) er: Eastern Time: 6 timer etter, Central Time: 7 timer etter, Mountain Time: 8 timer etter og Pacific Time: 9 timer etter.
Myntenheten i USA er dollar ($) som forkortes USD. Det går 100 cents på en dollar. Se dollarens aktuelle kursverdi på Norges Banks hjemmeside.
Internasjonale kredittkort kan brukes de fleste steder i USA. Dere vil imidlertid oppleve at noen mindre butikker og bensinstasjoner ikke tar imot internasjonale kredittkort. De mest brukte kredittkort i USA er Visa, Mastercard/Eurocard og American Express.
Noen steder kan man drikke vannet i springen, men det er alltid en god idé å kjøpe vann på flaske.
I USA er strømstyrken 110 volt, så det anbefales å ta med en adapter hjemmefra. Vær forberedt på at det noen steder er dårlig dekning på mobiltelefonen – spesielt ved nasjonalparkene – og at prisen kan være høy for å bruke mobiltelefonen i USA. Mottar du en oppringing fra Norge kan det fort koste 15 kroner i minuttet. Det finnes mange restauranter som lokker kunder med gratis Wi-Fi. Hvis du ønsker et overblikk over hvilke butikker og restauranter som tilbyr dette, kan du sjekke det her.
I USA forventes det mange steder at man gir drikkepenger, siden disse inngår som en viktig del av lønnen. Regn med at det skal legges på ca. 15-20% på regningen på restauranter, skjenkesteder og ved taxikjøring. Vær imidlertid oppmerksom på at det noen steder allerede er lagt ca. 18% på regningen. I så fall skal det naturligvis ikke gis noe ekstra.
I USA kjører man på høyre side av veien, som her hjemme, og skiltingen følger internasjonale standarder. Generelt er skiltingen god i USA, noe som gjør det enklet å finne fram. Hvis man vil ha en GPS og skal kjøre rundt i USA over lenger tid, kan det lønne seg å kjøpe en billig GPS i stedet for å leie den hos bilutleieren. En annen mulighet er å laste ned appen NAVfree gratis, den kan hjelpe dere rundt i store deler av USA. I appen kan dere laste ned kart over de statene dere skal besøke. Gjør dette hjemmefra eller fra et sted med adgang til Wi-Fi. Deretter virker appen uten adgang til internett i det hele tatt. Ikke benytt navigasjonsapper som krever konstant tilgang til nettet. Dette kan bli veldig dyrt, med mindre dere kjøper et amerikansk sim-kort med fri data.
Man kan ofte ende med å sitte i kø i mange timer, hvis man rammer rushtiden i de store byene. Rushtiden er som regel fra kl. 7-9 om morgen og kl. 16-19 om ettermiddagen. Fartsgrensene er generelt 45 til 65 miles, som tilsvarer 80-100 km/t utenfor motorveien, 65 miles eller 105 km/t på motorveien og 25-35 miles i bysoner, noe som tilsvarer 40-60 km/t. En amerikansk mile svarer til 1,6 km.
Flere stater i USA har betalingsmotorveier, hvor man betaler for å kjøre på veien. Hvordan man betaler er forskjellig fra stat til stat, men vanligvis trekker man en seddel når man kjører inn på betalingsveien og betaler når man forlater den igjen. Noen steder tar de bare imot kontanter. Så det vil være en god idé alltid å ha noen mynter liggende i bilen. Disse betalingsveiene finner man oftest på USAs østkyst.
På samme måte som i norske byer, skal man som regel betale for å parkere. Dere vil møte på dette i storbyene og på Hawaii, mens det ikke er vanlig på landet og i nasjonalparkene. Noen hoteller tar også et gebyr for parkering.
Når du bestiller en leiebil hos Check Point Travel, inkluderer prisen alltid de nødvendige og lovpliktige forsikringer. Men derfor kan du godt oppleve at personalet på det lokale utleiekontoret forsøker å selge deg ytterligere forsikringer når du kommer for å hente leiebilen. I USA er disse medarbeiderne provisjonslønnet, så de kan være både overbevisende og iherdige. Men vær fast i blikket og si pent «nei takk» - både til ekstra forsikringer og til et eventuelt tilbud om å oppgradere bilen. Gjennomgå leiekontrakten før du skriver under. Den inneholder vanligvis en rekke punkter som står anført som inkludert – ”included”. Hvis det er punkter hvor det står ”Accepted”, så er det ekstra ytelser du takker ja til, hvis du skriver under - og som du kommer til å betale ekstra for. Så sjekk kontrakten – også selv om du er sliten etter en lang flyreise. Det lønner seg. Har du først skrevet under, har du akseptert vilkårene i kontrakten. Det eneste ekstra kjøpet du bør overveie, er den såkalte ”Road side assistance”, som er en 24-timers veihjelp. Den er god å ha hvis uhellet er ute.
Ved avhenting av leiebil eller bobil skal alle sjåfører kunne vise et kredittkort. Men dere skal være oppmerksomme på at flere og flere utleiesteder IKKE aksepterer Visa-kort som et kredittkort, siden det er et debetkort. Så det anbefales at dere tar med et alternativt kredittkort, så dere ikke risikerer å bli stående i en uheldig situasjon. Eksempler på kredittkort er MasterCard, Diners Club og American Express.
Det koster vanligvis 25 dollar å besøke en av de amerikanske nasjonalparkene, men har dere planer om å besøke flere av de mer enn 2.000 statlige nasjonalparker og naturområder som finnes i USA, kan dere med fordel kjøpe et nasjonalpark-pass eller ”America the Beautiful Annual Pass”. Det koster 80 dollar og gjelder for hele familien og til alle nasjonalparkene. Passet gjelder for 4 voksne (+16 år) i samme kjøretøy, og barn under 16 år kommer gratis med. Passet kan kjøpes ved de fleste nasjonalparkene eller på National Park Service hjemmeside. "America the Beautiful" er gyldig i et år fra kjøpsdato.
Hvis det mot formodning skulle oppstå problemer på reisen, så kontakt i første omgang vår lokale reisearrangør, som vil gjøre sitt beste for å hjelpe dere. Ellers er dere naturligvis også velkommen til å kontakte oss i åpningstiden. Dere kan skrive til oss på cpt@cpt.dk eller ringe oss på +45 86 13 77 44. Check Point Travel har åpent mandag til fredag fra kl. 09.00 til kl. 16.30. I spesielle nødstilfeller utenfor kontorets normale åpningstid kan vi kontaktes på nødtelefonnummer +45 69 13 31 11.
Gjenbekreftelse av hjemreisen kreves bare av noen få flyselskap. Det skal skje senest 72 timer før avgang, enten direkte hos flyselskapet eller hos reisekonsulenten. Er det ikke nødvendig å gjenbekrefte hjemreisen, råder vi deg til å følge med på eventuelle endringer på www.checkmytrip.com.
I forhold til hjemreisen er det en god idé å ankomme lufthavnen i god tid før avreisetidspunktet – gjerne 2,5 time før. Vi anbefaler at dere kontrollerer den aktuelle reiseplanen på www.checkmytrip.com.