5 stjerner på Trustpilot
Du finner informasjon om pass og visum på Utenriksdepartementets nettsider.
Som reisebyrå sender vi ut viktig informasjon om pass og visum, i forbindelse med tilbud om reise.
Som reisebyrå må vi ikke gi råd om vaksinasjoner, så det er viktig å oppsøke en reisemedisinsk klinikk eller din egen lege for råd og veiledning. Hos Folkehelseinstituttet, fhi.no, finner du anbefalinger om vaksinasjoner til reisemål over hele verden.
Vi anbefaler alltid at reisende tegner en reiseforsikring som dekker sykdom og hjemtransport. I Thailand er dere nemlig ikke dekket av Europeisk Helsetrygdkort. Det kan bli en veldig dyr fornøyelse, hvis dere behøver behandling på et sykehus eller får bruk for transport hjem, uten å være forsikret.
Vi anbefaler Europeiske Reiseforsikring.
Vi oppfordrer alltid til å undersøke den aktuelle situasjonen i det landet dere har planer om å reise til. Denne informasjonen finnes på Regjeringens hjemmeside - Reiseinformasjon. Siden inneholder råd og opplysninger til norske reisende i en rekke land og områder med spesiell risiko for krig, terrorisme, uroligheter, naturkatastrofer, kriminalitet og lignende.
Når du reiser til USA kan det være lurt å investere i en spesiell koffertlås fra merket «Travel Sentry». Disse låsene er spesielt sertifisert og godkjent av amerikanske immigrasjonsmyndigheter. Låsen kan åpnes av personalet på de amerikanske flyplassene uten å skade verken låsen eller kofferten. Hvis vesken din er sjekket, vil personalet legge igjen en liten lapp i vesken som forteller deg at vesken din er inspisert. Disse låsene selges bl.a. på utvalgte flyplasser. Alternativt kan du ikke låse kofferten din, slik at du slipper at amerikanske immigrasjonsmyndigheter river den opp og ødelegger bagasjen din for å sjekke den.
Send deg selv en e-post med viktig informasjon, som passnummer, førerkort, telefonnummer for å sperre kortet ditt, avgangstider på flybilletter. På denne måten kan du raskt få tilgang til denne informasjonen dersom du skulle være så uheldig å bli utsatt for tyveri.
Obs! Når du bestiller innenriksflyvninger i USA, må du betale for bagasjen du sjekker inn hos de fleste flyselskaper. Beløpet varierer fra flyselskap til flyselskap. Dette kan kun betales lokalt og er derfor ikke inkludert i reisens pris.
Vær oppmerksom på at enkelte hoteller/feriesteder ofte krever en obligatorisk hotellavgift, som betales direkte med hotellet. Sjekk om hvis hotellet/feriestedet ditt krever en hotellavgift her.
Mange flyselskaper har i dag online-innsjekking på nettsiden sin, som kan gjøres fra 12 timer til flere dager før avgang.
Generelt er det tillatt å ta med 20 kg bagasje pr reisedeltaker og 7 kg håndbagasje. Reglene kan imidlertid variere fra flyselskap til flyselskap, og vi anbefaler derfor at du sjekker gjeldende regler på flyselskapets nettsider. Vi anbefaler også at du tegner bagasjeforsikring, da både flyselskapets og vårt ansvar er begrenset ved forsinket eller tapt bagasje.
Husk at eventuell væske i håndbagasjen må pakkes i en 1-liters plastpose med glidelås før du stiller opp i sikkerhetskontrollen. Hver beholder skal inneholde maksimalt 100 ml pr stk (maks 1 liter totalt). Posen skal fremvises for sikkerhetspersonalet. Legemidler produsert som flytende, gelé eller lignende flytende former er unntatt fra reglene for væsker i håndbagasje. Det anbefales at du skaffer deg dokumentasjon på hvilke medisiner du har med deg i bagasjen allerede før reisen.
Nye regler fra US Transport Security Administration, TSA, gjør at du nå må sørge for at det er strøm på mobilen og laptopen. TSA vil i fremtiden ikke tillate at elektroniske enheter fraktes på en flytur til USA hvis passasjeren ikke kan slå på mobiltelefonen og datamaskinen. Dette betyr at dersom passasjeren ikke kan skru på disse elektroniske enhetene på forespørsel ved sikkerhetsskranken, vil ikke elektronikken bli tatt med om bord i flyet. Det oppfordres derfor til å komme til flyplassen i god tid, da det forventes lengre sikkerhetsklarering.
Vær oppmerksom på at avgiftsfrie gjenstander i håndbagasjen i form av væsker (parfyme, kosmetikk, kremer, brennevin etc.) blir beslaglagt i forbindelse med bytte av fly i Europa. Det er som regel mulig å handle tollfrie varer i forbindelse med siste mellomlanding og/eller om bord på flyet før du når ditt endelige reisemål.
Hvis bagasjen mangler ved ankomst, må du kontakte flyselskapet før du forlater flyplassen. Ta også kontakt med forsikringsselskapet ditt for å søke om økonomisk kompensasjon.
I USA er det fire tidssoner med en tidsforskjell på tre timer fra øst til vest: Eastern Time, Central Time, Mountain Time og Pacific Time. Tidsforskjellen sammenlignet med Norge (standardtid) er: Eastern Time: 6 timer bak. Sentraltid: 7 timer bak. Fjelltid: 8 timer bak. Stillehavstid: 9 timer bak.
Valutaen i USA er dollar ($) og er forkortet USD. Det er 100 cent på dollaren.
De internasjonale kredittkortene kan brukes mange steder i USA. Du vil imidlertid oppdage at enkelte mindre butikker og bensinstasjoner ikke aksepterer internasjonale kredittkort. De mest brukte kredittkortene i USA er Visa, Mastercard/Eurocard og American Express. Et Visa/Dankort fungerer også feilfritt de fleste steder. Det kan imidlertid være minibanker som ikke aksepterer ditt Visa/Dankort. Du kan derfor med fordel spørre banken din hvilke amerikanske banker de samarbeider med.
Noen steder kan du drikke vann fra springen, men det er alltid lurt å kjøpe vann på flaske.
I USA er strømmen 110 volt, derfor anbefales det å ta med adapter hjemmefra. Vær forberedt på at det er dårlig mobildekning enkelte steder – spesielt rundt nasjonalparkene – og at prisen for å bruke mobiltelefon i USA er høy. Får du et anrop fra for eksempel Norge, kan det lett koste 15 DKK per minutt. Det er mange restauranter som lokker kunder med gratis wifi. Ønsker du en oversikt over hvilke butikker og restauranter som tilbyr dette i USA, kan du alltids sjekke det her.
Det forventes tips mange steder i USA, hvor disse inngår som en viktig del av lønnsinntekten. Regn med å legge ca. 15-20% på toppen av regningen på restauranter, puber og ved taxikjøring. Vær imidlertid oppmerksom på at enkelte steder ca. 18% på regningen. Hvis dette er tilfelle, skal det selvfølgelig ikke betales ekstra.
I USA kjører man på høyre side av veien, som her hjemme og skiltingen følger internasjonal standard. Generelt er skilting bra i USA, noe som gjør det lettere å finne frem. Hvis du vil ha en GPS og skal kjøre rundt i USA lenge, lønner det seg å kjøpe en billig GPS fremfor å leie den av bilselskapet. Alternativt kan du laste ned NAVfree-appen gratis, som enkelt kan navigere rundt i store deler av USA. I appen kan du laste ned kart over statene du skal besøke gratis. Gjør dette hjemmefra eller fra et sted med tilgang til WIFI. Etter dette fungerer appen uten tilgang til Internett i det hele tatt. Unngå å bruke navigasjonsapper som krever konstant internettilgang. Dette kan bli veldig dyrt med mindre du kjøper et amerikansk sim-kort med gratis data. Du kan ofte ende opp med å stå i kø i mange timer hvis du treffer rushtiden i de store byene. Rushtiden er ofte fra 7-9 om morgenen og 16-19 på kvelden. Fartsgrenser er vanligvis 45 til 65 miles, tilsvarende 88-100 km/t utenfor motorveien, 65 miles -105 km/t på motorveien, og i urbane soner 25-35 miles - 40-60 km/t. En amerikansk mil er lik 1,6 km.
Flere stater i USA har bomveier hvor du betaler for å kjøre på veien. Hvordan du betaler varierer fra stat til stat. Men du trekker vanligvis en lapp når du kommer inn på bomveien og betaler så først når du forlater den igjen. Noen steder aksepterer kun kontanter. Så det vil være en god idé å alltid ha mynter i bilen, slik at du alltid har mulighet til å betale. Disse bomveiene finnes oftest på østkysten av USA.
Akkurat som i norske byer, må du betale for å parkere noen steder. Du vil typisk støte på dette i storbyene og på Hawaii, mens det på landsbygda og i nasjonalparkene er et sjeldent fenomen. Noen hoteller tar også gebyr for parkering.
Når du bestiller leiebil fra Check Point Travel, inkluderer leiebilen alltid den nødvendige og lovpålagte forsikringen. Du kan imidlertid godt oppleve at personalet på det lokale utleiekontoret prøver å selge deg tilleggsforsikring når du kommer for å hente leiebilen din. I USA betales disse ansatte med provisjon, så de kan være både overbevisende og utholdende. Men hold et stødig blikk og si høflig nei takk. Både for ekstra forsikring og for et eventuelt tilbud om oppgradering av bilen. Sjekk leiekontrakten før du signerer. Den vil typisk inneholde en rekke punkter som er oppført som inkludert - "Inkludert". Er det punkter hvor det står «Godtatt», så er dette ekstratjenester som du godtar dersom du signerer. Og som du betaler ekstra for til slutt. Så sjekk kontrakten – selv om du er sliten på en lang flytur. Det lønner seg. Når du har signert, har du akseptert vilkårene i kontrakten. Det eneste tilleggskjøpet du bør vurdere er den såkalte «veihjelpen», som er 24-timers veihjelp. Den er fin å ha i tilfelle en ulykke.
Ved henting av leiebil og/eller bobiler må alle sjåfører fremvise kredittkort. MEN du må være klar over at stadig flere utleiesteder IKKE aksepterer Visa-kort som kredittkort. Visa-kort er et debetkort. Så det anbefales at våre kunder tar med et alternativt kredittkort slik at de ikke risikerer å komme i en uheldig situasjon på reisen. Eksempler på kredittkort er MasterCard, Diners Club og American Express.
Det koster vanligvis 25 dollar å besøke en av de amerikanske nasjonalparkene, men planlegger du å besøke flere av de over 2000 statlige nasjonalparkene og naturområdene i hele USA, kan du med fordel kjøpe et nasjonalparkpass. Et nasjonalparkpass – bedre kjent som «America the Beautiful Annual Pass» koster 80 dollar og gjelder for hele familien og alle nasjonalparker. Passet er gyldig for 4 voksne (+ 16 år) i samme kjøretøy, og barn under 16 reiser gratis. Du kan kjøpe passet i de fleste nasjonalparker eller på nettstedet til National Park Service. "America the Beautiful" er gyldig i ett år fra kjøpsdatoen.
Dersom det skulle oppstå uventede problemer med reisen, kontakt i første omgang vår lokale turoperatør, som vil gjøre sitt beste for å hjelpe deg. Ellers er du selvfølgelig også velkommen til å kontakte oss i åpningstiden. Du kan skrive til oss på cpt@cpt.dk eller ringe oss på +45 86 13 77 44. Check Point Travel er åpent mandag til fredag fra kl. 09.00 til 16.30 Ved spesielle nødstilfeller utenom kontorets vanlige åpningstider kan vi kontaktes på nødtelefon +45 69 13 31 11.
Bekreftelse av returreisen kreves kun av noen få flyselskaper. Dette må gjøres senest 72 timer før avgang, enten direkte med flyselskapet eller din reisekonsulent. Hvis det ikke er nødvendig å bekrefte returreisen din, anbefaler vi deg å følge eventuelle endringer på www.checkmytrip.com.
I forhold til hjemreisen er det lurt at du ankommer flyplassen i god tid før avgangstid – gjerne 2,5 time før. Vi anbefaler at du sjekker gjeldende reiserute på www.checkmytrip.com.